Ερευνητική: Παρατηρώντας το Προφανές: Wajirō Kon | Atelier Bow-wow
Σπουδαστής: Ξενοφών Ξανθόπουλος
Επιβλέπων καθηγητής: Λεωνίδας Κουτσουμπός
Σχολή: Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Η παρούσα ερευνητική εργασία εξετάζει τη σημασία που μπορεί να έχει η μελέτη της καθημερινής ζωής και των χώρων καθημερινής διαβίωσης, για τους αρχιτέκτονες. Επίσης διερευνά το πως η παρατήρηση και η καταγραφή της πραγματικής χρήσης της αρχιτεκτονικής, μπορεί να επηρεάσει άμεσα το σχεδιασμό.
Μεθοδολογικά, η εργασία παρουσιάζει δύο φαινομενικά πολύ διαφορετικές, μεταξύ τους, ιστορίες και στο τέλος επιχειρεί τη συσχέτιση τους. Η πρώτη αφήγηση παρουσιάζει το έργο του Wajirō Kon, ενός αρχιτέκτονα των αρχών του 20ου αιώνα, που μελετά τη διείσδυση της δυτικοποίησης στην Ιαπωνική κουλτούρα. Η δεύτερη αφήγηση παρουσιάζει το έργο του Atelier Bow Wow, που ιδρύθηκε από δύο αρχιτέκτονες, που μεγάλωσαν στη μεταπολεμική περίοδο της Ιαπωνίας, τους Yoshiharu Tsukamoto και Momoyo Kaijima.
Στη τρίτη ενότητα, εξετάζοντας τα κοινά χαρακτηριστικά των παραπάνω αφηγήσεων. Αρχικά, αναλύεται η συσχέτιση τους μέσα από την υπάρχουσα βιβλιογραφία, ενώ, τέλος, επιχειρείται μία πιο προσωπική ανάγνωση μίας σειράς στοιχείων που συγκρίνουν συγκεκριμένες πτυχές του έργου τους (ματιά, τρόπους αναπαράστασης και δημοσίευσης), στοιχειοθετώντας έτσι με τεκμηριωμένο τρόπο τη σχέση μεταξύ των δύο .
Φέρνοντας τις δύο αφηγήσεις κοντά, η εργασία υποστηρίζει ότι οι Kaijima και Tsukamoto είναι πνευματικοί “απόγονοι” του Wajirō Kon. Χωρίς να μιμούνται το ύφος, αποδέχονται την ουσία της ματιάς του, επιχειρώντας ταυτόχρονα να μεταγράψουν τον τρόπο αυτό σκέψης, σε απτές σχεδιαστικές πρακτικές.
This research thesis examines the importance that the study of everyday life and everyday living spaces can have for architects. The observation and documentation of actual use, can directly affect architectural design.
Methodologically the thesis presents two distinct narratives. The first narrative presents the work of Wajirō Kon, an architect of the early 20th century, who studies the westernization of Japanese culture. The second narrative presents the work of the Atelier Bow-Wow who was set up by two architects who grew up in the post-war Japan, Yoshiharu Tsukamoto and Momoyo Kaijima.
In the third section, the thesis explores the common features of the above. First, their correlation is analyzed through the established research of various academics in existing literature. Finally, the thesis proposes a more personal reading of a series of data comparing specific aspects of their work (thematics, ways of representation, ways of publication), thus substantiating in an informed way the relationship between the two.
Bringing the two narratives together, this paper argues that Kaijima and Tsukamoto are spiritual ‘descendants’ of Wajirō Kon. Without imitating his style, they have accepted the essence of his perspective, while attempting to transcribe this way of thinking into tangible design practices.