Φοιτήτρια: Λήδα Δημητριάδου
Επιβλέπων: Δημήτριος Γουρδούκης
Σχολή: ΑΠΘ, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Περίληψη
Η παρούσα εργασία πραγματεύεται την σχέση αρχιτεκτονικής με τον οραματικό κόσμο του κινηματογράφου και την επιρροή του στον πραγματικό κόσμο, μέσα από την μελέτη επιλεγμένων ταινιών, βιβλίων, δημοσιεύσεων και άρθρων με στόχο να γίνει καλύτερη κατανόηση της σχέσης των δύο. Τα ευρήματα της έρευνας είναι σημαντικά γιατί η μελέτη του φανταστικού και παράλληλα του πραγματικού κόσμου, τις πλείστες φορές, γίνεται αυτόνομα χωρίς την διερεύνηση του αντικτύπου που έχει ο ένας κόσμος στον άλλο. Ως λάτρης των κινηματογραφικών ταινιών επιστημονικής φαντασίας θα ήθελα αρχικά να μελετήσω σημαντικές ταινίες επιστημονικής φαντασίας που αναφέρονται σε μελλοντικές πόλεις και κοινωνίες. Η ανάλυση αυτή θα διεκπεραιωθεί με αναφορά στις βασικές θεωρητικές έννοιες, της ουτοπίας, της δυστοπίας, της ιδανικής πόλης και της αντιουτοπίας ως εικονικής κατασκευής και κατά πόσο συμπεριλαμβάνονται στο πλαίσιο του επιθυμητού. Ακολούθως, θα διερευνηθεί η σχέση ανάμεσα στο πιθανό πραγματικό μέλλον της ανθρωπότητας και του ρόλου που έπαιξαν οι φανταστικές απεικονίσεις στον σχηματισμό του, τι πρέπει να προσμένουμε από την μελλοντική κατοίκηση αλλά και κατά πόσον αυτή σχετίζεται με τα οραματικά πρότυπα του κινηματογράφου. Στην συνέχεια θα αναλυθεί η πιθανότητα κατοίκησης σε έναν άλλο πλανήτη, τον Άρη, με νέες συνθήκες, τόσο ατμοσφαιρικές όσο ψυχολογικές και σχεδιαστικές οι οποίες απαιτούν νέες τεχνολογίες για τον σχεδιασμό και την οικοδόμησή τους, ώστε να δημιουργηθούν οι ανθρώπινες επιθυμητές συνθήκες. Η έρευνα αυτή στοχεύει στον επιστημονικό συσχετισμό και την κατανόηση του κινηματογραφικού και πραγματικού χώρου καθώς και την αναγνώριση των πρακτικών «μαθημάτων» σχεδιασμού που μπορούμε να αντλήσουμε από αυτόν, τα οποία μπορούν να προσαρμοστούν, να εξελιχθούν και να αναδημιουργηθούν στον πραγματικό κόσμο, συμβάλλοντας στην πρόοδο της αρχιτεκτονικής και την διαμόρφωση της μελλοντικής κατοίκησης.
Λέξεις κλειδιά
Αρχιτεκτονική, κινηματογράφος, ουτοπία, δυστοπία, διαπλανητική κατοίκηση.
___________________________________________________________________________
Title: Future habitation, imagination, or reality? Envisioning the future society through the "lens" of cinema.
Student: Leda Demetriadou
Supervisor: Dimitrios Gourdoukis
Abstract
This study reviews the relationship between architecture and the visual world of cinema and its impact on the real world, through the study of selected films, books, publications and articles in order to have a better understanding of the relationship between the two. The findings are important because the study of the imaginary and at the same time of the real world, most of the time, is done independently without investigating the impact that one world has on the other. As a fan of science fiction movies, I would first like to study important science fiction movies that envision future cities and societies. This analysis will be conducted with reference to the basic theoretical concepts, utopia, dystopia, the ideal city and anti-utopia as a virtual construction and whether they are included in the context of the desired. Next, Ι will explore the relationship between the possible real future of humanity and the role played by imaginary depictions in its formation, what to expect from future habitation and whether it relates to the visual patterns of cinema. Then the possibility of living on another planet, Mars, will be analyzed, in relation to the conditions, both atmospheric or psychological and the design, which require new technologies for design and construction, in order to create the desired human environment. This study aims at the scientific correlation and the understanding of the cinematic and real space as well as the recognition of the practical design "lessons" that we can draw from these films, which can be adapted, evolved and recreated in the real world, contributing to the progress of architecture and the shaping of future habitation.
Key words
Architecture, cinema, utopia, dystopia, interplanetary inhabitance.