Ερευνητική: Ο Θεατής στον μεταλλασσόμενο τόπο δυνατοτήτων των Επιδείξεων Μόδας
Φοιτητές: Εύη Βαρδάκα
Επιβλέπουσα: Κατερίνα Κοτζιά
Σχολή: Πανεπιστήμιο
Ιωαννίνων, 2022
Η βιομηχανία της μόδας από τα μέσα του 19ου
αιώνα και ύστερα κατείχε σημαντική θέση στην κοινωνία, με τους Οίκους Μόδας
σταδιακά να αντιλαμβάνονται την επιρροή των θεαματικών fashionshows
και να δημιουργούν σενάρια που έχουν τη δυνατότητα να επηρεάσουν τον θεατή. Σημαντικό
ρόλο σε αυτό διαδραματίζει η διαμόρφωση του χώρου των επιδείξεων, όπου πραγματώνεται
η ανάγκη της μόδας να παρουσιάζεται μέσα από ένα οπτικό συγκείμενο-context, στο
οποίο συνυπάρχουν η παρατήρηση και το βίωμα της αρχιτεκτονικής.
Η παρούσα ερευνητική εργασία εξετάζει με
ποιον τρόπο έχει μεταβληθεί η «θέση» του θεατή σε σχέση με τις αλλαγές της
ιδέας των fashion show και την εξέλιξή τους μέσα στον χρόνο. Εστιάζοντας στην
περίοδο του 1990 και μετά, σημείο καμπής στην ιστορία της πασαρέλας, όταν τα
fashion shows μεταμορφώνονται σε καλλιτεχνικά event και πλέον δεν αποσκοπούν
αποκλειστικά στην προώθηση των ρούχων αλλά δημιουργούν αφηγήσεις σχολιάζοντας
σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα.
Η κίνηση και ο χώρος συντελούν στη
δημιουργία ενός event, κατά το οποίο ο
χώρος γίνεται αντιληπτός σε σχέση με τον σκοπό για τον οποίο χρησιμοποιείται. Η
σχεδιασμένη, ή μη, δραστηριότητα στον τόπο της επίδειξης συνδέεται άρρηκτα με
τις παραστάσεις που διαδραματίζονται ταυτόχρονα, αυτή των μοντέλων, των θεατών
και των φωτογράφων, ώστε να δημιουργηθεί μια ατμόσφαιρα που θα έχει αντίκτυπο
στον θεατή συνιστώντας μια διαφορετική εμπειρία. Μέσα από την ανάγνωση σημαντικών
επιδείξεων μόδας στο κοινωνικό – πολιτικό και πολιτισμικό τους πλαίσιο,
διαφαίνεται η διαλεκτική σχέση της μόδας με το κοινωνικό γίγνεσθαι.