Ερευνητική
εργασία: Ο Χώρος στη Φιλμογραφία του David Lynch – Μελέτη του έργου Twin Peaks
Φοιτήτρια:
Χαρλαύτη Βασίλεια
Επιβλέπουσα
καθηγήτρια: Δρ. Γεωργιάδου Ζωή
Σχολή: Πανεπιστήμιο
Δυτικής Αττικής, Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, 2020
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η
έρευνα αφορά στη μελέτη της ιστορικής, αρχιτεκτονικής, χωρικής κι αισθητικής
αντίληψης του σκηνοθέτη και εικαστικού David Lynch (γεν. 1946) μέσα από τα
πιο γνωστά του μεγάλου μήκους κινηματογραφικά έργα μυθοπλασίας. Στόχος είναι η
ανάλυση των κινηματογραφημένων πόλεων, κωμοπόλεων και κατοικιών για την
κατανόηση των κοινωνικών σχέσεων στη μεταπολεμική Αμερική, όπως τις βίωσε ο
καλλιτέχνης. Με αφορμή την προσέγγιση του καθηγητή Richard Martin (γεν. 1969) στο βιβλίο
του The Architecture of David Lynch
(2014), η έρευνα εξετάζει το δίπολο της επιθυμίας διατήρησης του αμερικάνικου
ονείρου και του φόβου ματαίωσής του ενώπιον της βιομηχανοποίησης και του Ψυχρού
Πολέμου, όπως εκφράστηκε με την ενοχική αντιμετώπιση των βιομηχανικών πόλεων,
τη ραγδαία προαστιακή ανάπτυξη και την προβολή της εθνικής ταυτότητας στους
επαρχιακούς μικρόκοσμους. Στη φιλμογραφία του Lynch, ο πολεοδομικός κάναβος, οι
νεωτερικές και οι παραδοσιακές μονοκατοικίες, η αισθητική Art Deco, οι καθημερινοί χώροι και τα προϊόντα
της βιομηχανίας και του ηλεκτρισμού πλαισιώνουν την ταλάντευση ανάμεσα στο
πραγματικό και το φανταστικό, ανάμεσα στην αναστολή και την απελευθέρωση των συλλογικών
ανησυχιών και των προσωπικών τραυμάτων. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στις
ετεροτοπίες που διακρίνουν τον Lynch στον κινηματογραφικό κόσμο, συνιστώντας το
αποκορύφωμα του Ανοίκειου και της λογικής του ονείρου. Χαρακτηριστικό
παράδειγμα είναι το Κόκκινο Δωμάτιο στην τηλεοπτική σειρά Twin Peaks (1990-1991) που επανήλθε πρόσφατα με
τον τίτλο Twin Peaks:
The Return (2017) αποτελώντας,
όπως αποδεικνύεται, συγκερασμό της πολύπλευρης καλλιτεχνικής εμπειρίας του
σκηνοθέτη και των απόψεών του ως προς τις σύγχρονες πόλεις της Αμερικής και τις
κοινωνικές σχέσεις που στεγάζουν.
Title: Space in the Filmography of David Lynch – A Study of Twin Peaks
ABSTRACT
This research is a study
on the historical, architectural, spatial and aesthetic perception of artist and
film director David Lynch, through his most renowned narrative feature films.
The goal is to analyze the depicted cities, towns and homes in order to
interpret the social relations of production in post-war America, through the
eyes of the artist. Inspired by Richard Martin’s book The Architecture of David Lynch (2014), this research examines the
conflict between the collective desire to maintain the American dream and the
fear of its failure in the face of industrialization and the Cold War, as it
manifested in the form of collective guilt towards industrial cities, rapid
development of the suburbs and projection of the national identity onto small-town
microcosms. In Lynch’s filmography, the city grid, the modernist and
traditional houses, the Art Deco aesthetics, the everyday spaces and the
products of industry and electricity frame the vacillation between the real and
the imaginary, the inhibition and the release of collective anxieties and
personal trauma. Special significance is given to the heterotopias for which
Lynch stands out in the world of cinema, which constitute the peak of the
Uncanny and the dream logic. A distinct example is the Red Room of the
television series Twin Peaks
(1990-1991) which recently came back as Twin
Peaks: The Return (2017) demonstrating the director’s versatile artistic
experience and his overall view of contemporary American cities and the social
relations they hold.