Ε108.24 | Ο μεταπολεμικός μοντερνισμός στα εσωτερικά των ελληνικών τραπεζών του ‘60

Φοιτήτρια: Παρασκευή Πάνου
Επιβλέπουσα: Αμαλία Κωτσάκη
Σχολή: Πολυτεχνείο Κρήτης, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών




Σκοπός της εργασίας είναι η διερεύνηση του διαλόγου που ανέπτυξε ο ελληνικός μεταπολεμικός μοντερνισμός με τα εσωτερικά των κτιρίων τραπεζών την δεκαετία του ’60. Αντικείμενο της εργασίας αποτελούν 18 εσωτερικοί χώροι των κτιρίων τραπεζών του μεταπολεμικού ελληνικού μοντερνισμού. Συγκεκριμένα , επιχειρείται να μελετηθούν καταστήματα και υποκαταστήματα των ελληνικών τραπεζών που μελετήθηκαν και υλοποιήθηκαν κατά την δεκαετία 1960-1970 απο Έλληνες μοντερνιστές αρχιτέκτονες . Το έργο των Νίκου Βαλσαμάκη , Κωνσταντίνου Δεκαβάλλα , Κώστα Μανουηλίδη , Ιάσων Ρίζου , Άλκη Στραγάλη και Αναστασίας Τζάκου θα μας απασχολήσει στην παρούσα εργασία. Το ερευνητικό υλικό της εργασίας συγκροτείται σε τρείς βασικές ενότητες και διαμορφώνεται με βάση την διαμόρφωση ή δημιουργία τραπεζικών κτιρίων την δεκαετία 1960. Η πρώτη αφορά την διαμόρφωση εσωτερικών τραπεζικών χώρων σε υπάρχοντα κτίρια , η δεύτερη την δημιουργία νέων τραπεζικών κτιρίων και τέλος η τρίτη την Τράπεζα της Ελλάδος (επέκταση Κεντρικού Καταστήματος) 1970. Η παρούσα εργασία θα επιχειρήσει να απαντήσει στα ακόλουθα ερευνητικά ερωτήματα: _Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του μοντερνισμού που συναντάμε στα εσωτερικά των κτιρίων τραπεζών μεταπολεμικά ;   _Πως η τεχνολογική εξέλιξη έχει επηρεάσει την εσωτερική διαρρύθμιση των καταστημάτων; _Ποια είναι η κυριότερη διαφοροποίηση στα εσωτερικά των τραπεζών της δεκαετίας του ’60 σε σχέση με τα μεσοπολεμικά μοντέρνα ;   _Διακρίνεται πρόθεση ελληνοποίησης του διεθνούς μοντερνισμού στα εσωτερικά των ελληνικών μεταπολεμικών τραπεζικών καταστημάτων και πως αυτό επιτυγχάνεται;   _Πως οι αρχιτέκτονες χειρίστηκαν τα υπάρχοντα κελύφη των κτιρίων για την  διαρρύθμιση των εσωτερικών χώρων ;Διατηρήθηκαν ως είχαν ή υπήρξε η ανάγκη για μοντερνοποίηση και των εξωτερικών κελυφών των κτιρίων;   _Υπάρχει διαφοροποίηση ανάμεσα στους εσωτερικούς χώρους των υπαρχόντων κτιρίων με εκείνους των νέων που κατασκευάστηκαν την περίοδο αυτή;    _Πως συνδιαλέγονται με αντίστοιχα παραδείγματα του ευρωπαϊκού διεθνούς χώρου; Ποια στοιχεία αφομοιώνονται, ποια  αναπαράγονται ως έχουν και ποια αγνοούνται;