Ε102.21 | Εξευρωπαϊσμός και Παράδοση σε ένα Αστικό Μέγαρο επί Κρητικής Πολιτείας στα Χανιά: Χωρική Απόδοση της αστικής καθημερινής ζωής.


Διπλωματική Εργασία : Εξευρωπαϊσμός και Παράδοση σε ένα Αστικό Μέγαρο επί Κρητικής Πολιτείας στα Χανιά: Χωρική Απόδοση της αστικής καθημερινής ζωής.
Φοιτήτρια : Κουρουπάκη Μαλαματένια
Επιβλέπουσα Καθηγήτρια: Αμαλία Κωτσάκη
Σχολή:  Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πολυτεχνείου Κρήτης, Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών : Τουρισμός, Πολιτισμός και Μεσογειακός Χώρος: Σύγχρονες Σχεδιαστικές Προσεγγίσεις .




Παρά το γεγονός ότι ο πολιτισμός της υπαίθρου της Κρήτης (λαογραφικά θέματα κλπ) έχει αναδειχθεί επαρκώς μέσω σημαντικού αριθμού ιστορικών λαογραφικών μουσείων στο νησί, δεν συμβαίνει το ανάλογο για τον αστικό πολιτισμό όπως αυτός αναπτύσσεται ειδικά στην περίοδο της Κρητικής Πολιτείας. Έτσι, σκοπός του εγχειρήματος αποτελεί η ανάδειξη του αστικού πολιτισμού επί Κρητικής Πολιτείας και του κοσμοπολιτισμού που τον διακρίνει ως αποτέλεσμα της διοίκησης της νήσου από τις Ξένες Δυνάμεις.

Αντικείμενο της παρούσας εργασίας είναι η επανάχρηση ενός διατηρητέου νεοκλασικού κτίσματος στα Χανιά και η μετατροπή του σε Μουσείο. Πιο συγκεκριμένα, η εργασία ασχολείται με την αξιοποίηση του ιστορικού κτιρίου της βίλας του βουλευτή Μανούσου Κούνδουρου στη Χαλέπα Χανιών, μέσω της δημιουργίας ενός Μουσείου με την ονομασία «Μουσείο - Αστικό Μέγαρο Μανούσου Κούνδουρου», ένα μουσείου «του εαυτού του», όπου οι επισκέπτες μέσα από το ταξίδι τους στο χώρο και στο χρόνο θα έχουν την δυνατότητα να αναβιώσουν την καθημερινότητα μιας αστικής οικογένειας αυτής της χαρακτηριστικής για την Κρήτη Περιόδου.

Για την αναβίωση της καθημερινότητας μιας αστικής οικογένειας της  συγκεκριμένης εποχής προτείνεται ο σχεδιασμός μιας μόνιμης έκθεσης η οποία θα στεγάζεται στο κτίριο και θα περιλαμβάνει αντικείμενα που θα αναδεικνύουν τις πτυχές του ιδιωτικού βίου, ηχητικές και ψηφιακές εφαρμογές, καθώς και πληροφορίες για το ιστορικό πλαίσιο της εποχής. Τα εκθέματα της προτεινόμενης έκθεσης αποτελούν προτότυπα αντικείμενα αυτής της χαρακτηριστικής για την Κρήτη Περιόδου, τα οποία εντοπίστηκαν σε συγκεκριμένες συλλογές και εκθέσεις [Λύκειο των Ελληνίδων, Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων “Τέχνη και Χειροτεχνία: Η ”ωφέλιμη” Κρήτη της Φλωρεντίνης Σκουλούδη- Καλούτση (1890 -1971)] και αφού καταγράφηκαν και φωτογραφήθηκαν, ομαδοποιήθηκαν σε λίστες. Η επιλογή και η τοποθέτηση των αντικειμένων για την σχεδιαστική αναπαράσταση της προτεινόμενης διαμόρφωσης του κάθε εσωτερικού χώρου έγινε με βάση συνεντεύξεις που πραγματοποιήθηκαν, αρχειακό, βιβλιογραφικό καθώς και φωτογραφικό υλικό της συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου. Σημείο αναφοράς αποτέλεσε το φωτογραφικό Αρχείο του Περικλή Διαμαντόπουλου και πιο συγκεκριμένα η έκθεση με τίτλο «Στιγμές και πρόσωπα της Κρήτης στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα», που διοργανώθηκε από τον Φιλολογικό Σύλλογο Χανίων «Ο Χρυσόστομος». Η τοποθέτηση των αντικειμένων και η εσωτερική διαμόρφωση του καθενός εσωτερικού χώρου-δωματίου προσεγγίζεται και υλοποιείται με τέτοιο τρόπο ώστε να διαμορφώνονται διακριτές θεματικές ενότητες και χώροι με λειτουργικό χαρακτήρα, οι οποίοι λειτουργούν συμπληρωματικά και αρθρώνονται σε ένα ενιαίο σύνολο το οποίο δεν είναι άλλο από το αστικό Κρητικό Μέγαρο.

Παράλληλα, η μετατροπή του νεοκλασικού κτιρίου σε μουσείο στοχεύει στη δημιουργία ενός  πολιτιστικού και τουριστικού πόλου, στη διεύρυνση της αντίληψης των πολιτών για το πολιτιστικό απόθεμα του τόπου καθώς και στην ευαισθητοποίηση σε θέματα νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς.





__________________________________________________________________________



Diploma Thesis: Europeanization and Tradition in an Urban Mansion during the Cretan State in Chania: Spatial Rendering of Urban Everyday Life.
Student:KouroupakiMalamatenia
Supervising Professor:AmaliaKotsaki
University: School of Architectural Engineering of the Technical University of Crete, Postgraduate Program: Tourism, Culture and the Mediterranean Space: Contemporary Design Approaches.

Despite the fact that the rural culture of Crete (folklore issues, etc.) has been sufficiently highlighted through a significant number of historical folklore museums on the island, the same does not happen for urban culture as it develops especially in the period of the Cretan State. Thus, the purpose of the project is to highlight the culture of the Cretan State and the cosmopolitanism that distinguishes it as a result of the administration of the island by Foreign Powers.

The object of the present work is the reuse of a preserved neoclassical building in Chania and its conversion into a Museum. More specifically, the work deals with the utilization of the historic building of the villa of MP ManousosKoundouros in Halepa, Chania, through the creation of a Museum called "Museum - Urban Palace of ManousosKoundouros", a museum where visitors through their journey in space and time they will have the opportunity to revive the daily life of an urban family of this characteristic for Crete Period.

To revive the daily life of a bourgeois family of this era, it is proposed to design a permanent exhibition which will be housed in the building and will include objects that will highlight aspects of privacy, audio and digital applications, as well as information about the historical context of the time. The exhibits of the proposed exhibition are original objects of this characteristic for Crete of the Period, which were found in specific collections and exhibitions  and after being recorded and photographed, grouped into lists.

The selection and placement of the objects for the design representation of the proposed configuration of each interior space was made on the basis of interviews conducted, archival, bibliographic and photographic material of the specific historical period. The point of reference was the photographic Archive of Pericles Diamantopoulos and more specifically the exhibition entitled "Moments and faces of Crete in the late 19th and early 20th century", organized by the Chania Philological Association "O Chrysostomos". The placement of the objects and the internal configuration of each interior space-room is approached and implemented in such a way as to form separate thematic units and spaces with a functional character, which function complementarily and are articulated in a single whole which is none other than the urban Cretan Palace.

In addition, the transformation of the neoclassical building into a museum aims to create a cultural and tourist pole, to broaden citizens' perception of the cultural heritage of the place as well as to raise awareness of issues of newer cultural heritage.