Ερευνητική εργασία: Αρχιτεκτονική πλαισίωση του φυσικού κάλλους ως
συνθετικό εικονογραφικό στοιχείο
Αναζητήσεις στα
εσωτερικά των εξοχικών κατοικιών του μεταπολεμικού μοντερνισμού στην Ελλάδα
Φοιτήτρια: Λάμπρη Αικατερίνη
Επιβλέπουσα: Κωτσάκη Αμαλία
Σχολή: Πολυτεχνείο Κρήτης
2021
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Σκοπός της
ερευνητικής εργασίας είναι η διερεύνηση της πλαισίωσης θεάσεων του φυσικού
κάλλους, ως συνθετικό εικονογραφικό στοιχείο στα εσωτερικά των κατοικιών του
μεταπολεμικού μοντερνισμού στην Ελλάδα. Παράλληλα θα επιχειρηθεί ο συσχετισμός
της, με τοπιακές τοιχογραφίες σε
προγενέστερες περιόδους της αρχιτεκτονικής.
Αντικείμενο της εργασίας αποτελούν οι εσωτερικοί χώροι των κατοικιών του
ελληνικού μεταπολεμικού μοντερνισμού, όπου το φυσικό τοπίο, έχει αντιμετωπισθεί
ως συνθετικό εικονογραφικό στοιχείο. Ειδικότερα, επιχειρείται η μελέτη τους, σε
εξοχικές κατοικίες, σχεδιασμένες από Έλληνες μοντερνιστές αρχιτέκτονες. Ο Νίκος
Βαλσαμάκης, ο Κωνσταντίνος Δεκαβάλλας, ο Τάκης Ζενέτος, κ.α. είναι κάποιοι, των
οποίων το έργο τους θα αναλυθεί έπειτα. Επίσης, θα μελετηθούν κάποιες
περιπτώσεις τοπιακών τοιχογραφιών, πλαισιωμένων με ψευδαισθητικά αρχιτεκτονικά
στοιχεία, από τους Ρωμαϊκούς χρόνους και την Αναγέννηση. Τα ερευνητικά
ερωτήματα που θα επιχειρήσει να απαντήσει η εργασία είναι τα παρακάτω: -Με
ποιον τρόπο συμμετέχει η φύση στο εσωτερικό των κατοικιών κατά τους
Ρωμαϊκούς Χρόνους και την εποχή της
Αναγέννησης; -Ποιοι λόγοι οδήγησαν στην ζωγραφική αναπαράσταση του φυσικού
τοπίου μέσω των τοιχογραφιών; -Με ποιον τρόπο οι μοντέρνοι αρχιτέκτονες
πλαισίωσαν συνθετικά το φυσικό τοπίο στα έργα τους; -Πώς συνδιαλέγονται τα
τοπιακά έργα τέχνης με την αρχιτεκτονική πλαισίωση του φυσικού τοπίου στο
εσωτερικό των κατοικιών; -Πώς διαχειρίστηκαν την έννοια της ιδιωτικότητας, λόγω
των μεγάλων γυάλινων επιφανειών; -Προέκυψαν διαφορές στο αρχιτεκτονικό
λεξιλόγιο και σε επίπεδο κατόψεων; -Ποια είναι τα συναισθήματα που
δημιουργούνται στον θεατή κατά την ενατένιση ενός φυσικού τοπίου από το
εσωτερικό της κατοικίας του και από τι εξαρτάται;
Λέξεις κλειδιά: πλαισίωση,
φυσικό τοπίο, trompe l’oeil, εξοχικές κατοικίες, εσωτερικά, μεταπολεμικός μοντερνισμός
Abstract
The aim of the research project is to explore
the siding of views of natural beauty, as a synthetic iconographic element in
the interior of the houses of post-war modernism in Greece. At the same time,
it will be attempted to associate it with local frescoes in earlier periods of
architecture. The object of the work is the interiors of the houses of Greek
post-war modernism, where the natural landscape has been treated as a synthetic
pictorial element. In particular, an attempt is made to study them, in country
houses, designed by Greek modernist architects. Nikos Valsamakis, Konstantinos
Dekavallas, Takis Zenetos, etc. there are some whose work will be analyzed
next. Also, some cases of local frescoes, framed with illusionistic
architectural elements, from the Roman times and the Renaissance will be
studied. The research questions that the paper will attempt to answer are the
following: -How does nature participate in the interior of houses during the
Roman Times and the Renaissance era? -What reasons led to the painting
representation of the natural landscape through the murals? -How did modern
architects frame the natural landscape in their works? -How do local artworks
converge with the architectural framing of the natural landscape in the
interior of the houses? -How did they manage the concept of privacy because of
large glass surfaces? -Did differences arise in architectural vocabulary and in
floor plans? -What are the feelings that are created to the viewer when viewing
a natural landscape from the inside of his residence and on what depends?
Key words: framing, natural landscape, trompe
l’oeil, country houses, interiors, post-war modernism